Ispis

Gdje je keramika u suvremenoj umjetnosti?

Art R B Simpson

Suvremena umjetnost je prilično nejasno definirana. Općenito rečeno, suvremena umjetnost je umjetnost današnjice. Dakle, ne postoji konkretniji, čvrst okvir koji definira što je SUVREMENO, osim u glavama onih koji taj okvir moraju imati.

Keramika u suvremenoj umjetnosti

Mnogim je ljudima teško keramičku umjetnost prihvatiti kao suvremenu, vizualno vrijednu umjetnost. Vjeruju da je keramika uporabna keramika, lončarstvo, stari zanat, kojekakvi ukrasi, nešto malo skulptura i to je to.

knjiga keramika suvremena umjetnostKnjiga „Keramika i suvremena umjetnost“ (Višnja Slavica Gabout: Keramika i suvremena umjetnost, ULUPUH, 2016.) upravo se bavi problematikom percepcije keramike kao suvremenog vizualnog medija, smještajući je u kontekst suvremene umjetnosti i u suvremene umjetničke prakse. U knjizi se razmatra problematika keramike u suglasju sa strategijama i principima današnje suvremene umjetnosti. Suvremeni umjetnici svojim projektima žele naglasiti ogroman vizualno-plastički potencijal gline kao izuzetno potentnog materijala (što je zasigurno dobitno za obogaćenje izričaja suvremene umjetnosti) te istodobno s keramike skinuti stigmu „drugorazredne“ umjetnosti koja je isključivo uporabna.

Keramika je itekako prisutna na svjetskoj sceni suvremene umjetnosti i suvremenih vizualnih događanja. „Danas keramika nije više samo utilitarna, već je i potentan suvremeni vizualni medij golemog taktilno-vizualnog potencijala, snažno iskoristivog u suvremenoj umjetnosti. Ona se svojom sposobnošću metamorfoze, svojom adaptibilnošću i simbiotičnoŠću neobično lako može uklopiti u suvremeni prostor i vrijeme, u suvremenu percepciju. Jer glina kao materijal podatna je i meka prisna i prilagodljiva, taktilna i pristupačna, ali istodobno i zahtjevna i osjetljiva, mnogooblična i metaforička, znakovita i na poseban način pričljiva, sposobna za višestruke, višeznačne i uzastopne pretvorbe i preobrazbe. Zato je to medij koji je stvaralački izuzetno poticajan, snažan i uzbudljiv.“  (Višnja Slavica Gabout: Keramika i suvremena umjetnost, ULUPUH, 2016., uvod).

Razvoj keramičke umjetnosti u Petrinji

Udruga GRAK vodi Keramički atelje Petrinja, suorganizatori smo FLIK-a i potičemo razvoj keramičke umjetnosti u Petrinji. Mi smo na potres i teški život u porušenom gradu odgovorili kroz keramiku.

Imamo puno korisnika ali teško nam je osigurati održivot ateljea. Zato smo se prijavili smo se na poziv za institucionalnu podršku Zaklade Kultura nova. Radi se o zakladi koju je osnovala Republika Hrvatska kao javnu zakladu u svrhu promicanja i razvoja civilnog društva u Republici Hrvatskoj na području suvremene kulture i umjetnosti. Sjajno. Problem je u tome što Zaklada Kultura nova suvremenu kulturu i umjetnost shvaća na svoj način, koji nije u skladu s razmišljanjima naše udruge, ali i suvremenih umjetnika.

Mi smo se drugu godinu za redom bezuspješno prijavili na natječaj te zaklade. Ove smo godine u programu planirali organizirati radionice s renomiranim umjetnicama poznatim izvan granica Hrvatske. Pod njihovim bi mentorstvom lokalni umjetnici stvarali zajedničke projekte, instalacije i skulpture koje bi se izložile u nekom javnom prostoru u svom gradu, Petrinji koja se obnavlja nakon potresa. Završna bi se manifestacija paljenja instalacije održala u sklopu FLIKa, festivalu lončarstva i keramike. Planirali smo tu i organizacijski razvoj, odlazak u Faenzu koja je metropola keramike i povezivanje sa suvremenim keramičkim umjetnicima Europe.

E, pa ne može... To nije suvremena umjetnost. Nismo uopće ušli u razmatranje za financiranje. Diskvalificirani smo, tj. isključeni iz procjene kvaliteta programa. Da skratimo, u obrazloženju, između ostalog piše da je povjerenstvo zaključilo da je naš program „isključivo usmjeren na tradiciju, hobistički pristup i zanatska znanja, ne elaborirajući dodatno kontekste i teorijska uporišta bilo kakvih suvremenih umjetničkih koncepata, planova i projekata, ne uspijevajući pomaknuti fokus od sajamskog i turističkog aspekta programa.

Povjerenstvo pohvaljuje aktivizam organizacije i aktivnosti za provođenje programa na području grada Petrinje, svjesni manjka događanja s područja umjetnosti na ovom području, međutim, prijava je na temelju svega navedenog isključena iz daljnjeg postupka procjene kvalitete prijava."

Teško nam je prihvatiti to njihovo obrazloženje. Da su procijenili naš program pa nismo dobili dovoljno bodova, to bi bilo prihvatljivo. U masi dobrih programa nije lako biti među najboljima. Međutim, mi smo izbačeni iz utrke. Nisu ni pročitali projekt, a znaju da naša udruga kroz njega ne potiče suvremenu umjetnost. Tko je to zaključio? Po čemu?

Moguće je da je čak i sam naziv FLIK festivala povjerenstvu za procjenu projekata bio dovoljan da nas izbace iz utrke. Festival lončarstva i keramike. To nije suvremena umjetnost.

zaklada keramika suvremena umjetnost

Zašto smo se prijavili na poziv Zaklade Kultura nova koja potiče razvoj suvremene umjetnosti?

Vjerujem da se mnogi pitaju zašto smo se uopće prijavili na taj poziv. Kada smo ga vidjeli, u opisu suvremene umjetnosti smo pročitali:

Suvremena umjetnost kombinira tradicionalno i suvremeno.

Umjetnici su usmjereni na proces i improvizaciju.

Uspostavljaju dijalog i višesmjernu komunikaciju.

Usredočeni su na zajednicu. Uključuju različite društvene skupine.

Mi sve to činimo, i još puno više. Naš atelje pokreću volonteri i zajednica s kojom smo usko povezani. Uključujemo ranjive skupine građana kao što su osobe starije životne dobi i osobe s invaliditetom. Potičemo suvremene izričaje, improvizaciju. Komuniciramo sa zajednicom. Surađujemo i međusektorski. Ne sramimo se naše bogate tradicije lončarstva. Dapače, uvijek ju. Na njoj gradimo suvremenu petrinjsku keramiku.

Epilog

Nismo dobili podršku Zaklade Kultura nova ali i dalje ćemo kroz naše ćemo aktivnosti razvijati suvremenu umjetnost. Čak i u porušenoj Petrinji u kojoj nemamo niti jednu ustanovu u kulturi, niti uvjete za društveni i kulturni razvoj. Pripremamo i novi FLIK. U svakom pogledu napredujemo. Petrinja je tek postala dio Europske rute keramike. Iz kontejnera koji prokišnjava mi radimo puno za našu zajednicu. Napravit ćemo i puno više. Uspjet ćemo to i bez podrške zaklade koja je osnovana u cilju promicanja i razvoja civilnog društva na području suvremene kulture i umjetnosti.

Za ovaj su me tekst inspirirali volonteri koji su u kanticama izbacivali vodu iz Keramičkog ateljea Petrinja. Nemamo adekvatnog prostora pa je atelje smješten u kontejneru koji prokišnjava. To je naša suvremena realnost u kojoj stvaramo našu keramiku koja je, naravno, suvremena. Ali na naš način. Rad ateljea su omogućili volonteri koji svaki dan dežuraju u njemu, podmeću kante u koji kapa voda i pomažu posjetiteljima da stvaraju svoju keramiku. Onako, iz duše. Zahvalni smo svim volonterima i oduševljeni smo raznolikim predmetima koji nastaju u ateljeu. Danas je Međunarodni dan volontera pa ih još više stavljamo u fokus naših rauzmišljanja. 

Možda bi gore spomanuti komentar Zaklade kultura nova trebali uokviri Ili ga pretvoriti u veliki, suvremeni poster i staviti na zid ateljea. Bio bi nam dobra motivacija. Kada je najteže, inat najsnažnije pokreće ljude.

 

Palma Miličević

Naslovna fotografija: Rose B. Simpson: Legacies’, the Institute of Contemporary Art/Boston, 2022–2023. Photo by Mel Taing.